Image
Top
Navigácia
november 30, 2013

Recenzia na Clown´s Crumbs v Divadelních novinách

V Divadelních novinách vyšla pozitívna recenzia na predstavenie Clown´s Crumbs, ktoré sme odohrali 9.11. v brnenskom Paláci Prigl:

“V sobotu 9. listopadu jsem si udělal velkou radost na „Oltecu“. Na Starém Brnu v Paláci Prigl, v rámci programu Hosté Divadla Krajiny, bylo k vidění představení Ateliéru klaunské scénické a filmové tvorby DIFA JAMUClown´s Crumbs. Ještě teď mám na tváři úsměv! Kvartet mladých brilantních klaunů: Marta Kuczynska, Filip Teller, Lukáš Karásek a Pavol Seriš svými korpusy kouzlilo plastiky v pohybu. Jako když hudebníci hrají na housle, na violu, na violoncello. Zázračná chemie tvoření vyluhovala z těl klaunů hudbu sfér. Neslyšnou, nám hlušším však jasně slyšitelnou. Byl to zážitek mimořádný, stvrzující teorii, že v podstatě za vše, tedy i za umění, může všudypřítomnost chemických procesů!

Z prográmku vyjímám: Představení Clown´s Crumbs je založeno na tradici středověkých potulných komediantů, kteří putovali z města do města. Přinášeli nejen zprávy z jiných krajů, ale věnovali se též hraní divadelních kusů, kousků, drobků. Vtipný a zlehčující přístup k tématu spirituality a víry je prvkem, který se vyskytuje napříč celého představení. Herci – klauni využívají nejen psaný text, ale zároveň i své schopnosti autorské a improvizační tvorby. Interpreti pracují především se spontánními emocemi – tedy s tím, co se odehrává teď a tady, v dané situaci, daném prostoru, městě a životě. S touhou navázat blízký a přímý kontakt s publikem využívají komedianti nespočet různých cizích řečí: češtinu, angličtinu, francouzštinu, němčinu, polštinu. Všechny nesrozumitelné jazyky jsou s nasazením aktérů překládány. Diváci nejsou pouze publikem, které se schovává ve tmě, herci se na přihlížející obrací ve snaze vést dialog či je pozvat přímo na jeviště.

U hospodského baru jsem kvartetu klaunů vysekl poklonu, že ve mně navodili pocit krásy, který jsem měl kdysi při spatření produkcí Marcela Marceau nebo Bolka Polívky. Spontánně odpověděli: To nás naučil Pierre Nadaud. Ať tedy žije vrchní chemik, pedagog, klaun Pierre Nadaud!”

Jaroslav Tuček, 23.11.2013

Clown's Crumbs